neutralorganic retouren

Retouren wie is er blij mee?

Natuurlijk als je iets koopt wat niet past ben je blij dat je het kunt ruilen voor een andere maat. Hetzelfde geld voor de kleur, ook die kan weleens niet bij je passen. Er zijn dus zeker goede redenen om iets retour te sturen. De vraag is natuurlijk, had je het kunnen voorkomen?

Als op de product pagina een duidelijke maattabel staat kun je dan met droge ogen beweren dat je verrast bent door de lengte (of het gebrek hieraan) van het kledingstuk? En heb je het artikel wat je zojuist impulsief besteld hebt wel echt nodig of ga je het na ontvangst zonder uitpakken weer retourneren?

In eerste instantie lijkt het slim om verschillende maten te bestellen en na het passen de helft weer te retourneren. Waar je echter dan voor kiest op dat moment is de zekerheid van een retourzending. Als je na een blik op de maattabel de meest logische maat kiest is de kans groot dat je helemaal niets retour hoeft te zenden.

De NOS heeft onlangs berekend dat het bedrag wat de webshop kwijt is aan de handeling van het retour uit komt op een bedrag van €  12,50. Dit bedrag gaat alleen over de handeling en staat los van het feit dat retour geleverde kleding moet worden gereinigd, hersteld of in het ergste geval als onbruikbaar moet worden weg gegooid.

Je kunt natuurlijk zeggen dat is het probleem van de webshop. Maar stel nu eens dat de webshop deze kosten niet heeft en zodoende de kleding goedkoper kan aanbieden.

Het milieu

Het afhandelen van retourpakketten heeft een grote impact op het milieu zoals de CO2 uitstoot van het transport en het reinigen van teruggestuurde kleding. Wat zou je kunnen doen om dit te voorkomen. Hieronder enkele tips:

  • Doe geen impulsaankopen maar kijk of je het echt nodig hebt.
  • Kijk eerst op de maattabel om zeker te zijn dat je de juiste maat besteld.
  • Koop niet meerdere maten en stuur dan terug wat je niet nodig hebt.
  • Is het niet helemaal naar je zin overweeg dan of je het een familielid of vriend cadeau kunt doen.

Deze tips kosten je natuurlijk een beetje meer tijd maar bedenk eens de tijd die je bespaart doordat je niet naar het postkantoor hoeft te gaan om je retourpakket weg te brengen.

Zie hier het item wat Arjen Lubach heeft gemaakt over retouren.

Heb jij zelf nog goede tips om retouren tegen te gaan? Laat het ons weten!

Winkelmand