neutral duurzame kleding

Is duurzame kleding wel echt duurzaam?

Hoe duurzaam is duurzaam?

Duurzaamheid in de kleding industrie is een complex onderwerp waarbij verschillende factoren een rol spelen. “Duurzaam” kan namelijk verschillende aspecten omvatten zoals milieuvriendelijke productiemethoden, ethische arbeidspraktijken, het gebruik van duurzame materialen of het minimaliseren van afval.

Duurzaam kan ook gaan over de levensduur van een kledingstuk. Kwalitatief hoogwaardige duurzame kleding gaat langer mee en behoudt zijn kwaliteit beter dan goedkopere, minder duurzame alternatieven. Dit betekent dat je je kleding minder vaak hoeft te vervangen waardoor het op de lange termijn zowel je geld als het milieu spaart. Een goed voorbeeld hiervan is de werkkleding van het merk Blaklader.

Maar…. wat moet je nu geloven?

Zeker is dat niet alle zogenaamde “duurzame” kleding ook daadwerkelijk voldoet aan strenge duurzaamheidsnormen. Duurzaam wordt veel gebruikt in de marketing zonder dat er daadwerkelijk substantiële verbeteringen zijn in de productiepraktijken.

De duurzame initiatieven van fast fashion merken zijn er vooral op gericht om meer te verkopen. Prima als de kleding op een eerlijke en duurzame manier wordt gemaakt maar bij deze merken is dat niet zo. Zelfs de duurzame collecties van fast fashion merken zijn vaak meer een manier om een extra graantje mee te pikken in de duurzame mode industrie dan om daadwerkelijk het bedrijfsmodel aan te passen.

Voorbeeld hiervan is H & M. Zij lanceerden onlangs een kledinglijn waarvan je de kleding na gebruik kunt inleveren en die geheel gerecycled terugkeert in nieuwe kleding. Op zich een sympathiek idee. De omvang van dit project is echter zo kleinschalig dat het 50.000 (!) jaar kost om één week kledingomzet te recyclen. (bron project CeCe)

Fast Fashion staat verduurzaming in de weg.

Voor consumenten wordt het steeds moeilijker om te zien of een merk duurzaam is. Immers, niet alleen duurzame merken vertellen uitgebreid hun verhaal, ook de grootste vervuilers weten mooie (maar vage) verhalen te vertellen over hun impact.

De fast fashion industrie groeit nog steeds en gebruikt zijn budgetten niet om te verduurzamen maar om mooie verhalen over duurzaamheid te vertellen zonder daadwerkelijk echt actie te ondernemen. Voor eerlijke duurzame merken wordt het daarom steeds moeilijker om te concurreren omdat immers de grote reclame budgetten hier ontbreken. Hierdoor raakt het eerlijke verhaal op de achtergrond en wordt de greenwashing de norm.

Hoe weet je nu als consument wat duurzame kleding is?

Om door de bomen nog een beetje bos te zien hier een aantal tips die je verder helpen met een duurzame keuze:

Goedkoop is eigenlijk altijd te mooi om waar te zijn.

Achter ieder kledingstuk wat wordt geproduceerd gaat een hele keten aan vooraf. Van de boer die het katoen verbouwt, de arbeider die het kledingstuk in elkaar zet tot en met het transport naar je huis. Dit wetende is het een simpele rekensom dat een shirt niet voor een paar euro bij je thuis kan worden gebracht.

Natuurlijke materialen beter voor het milieu

Ideaal bestaat nog niet maar zeker is wel dat natuurlijk producten zoals biologisch katoen, linnen, hennep en tencel beter zijn dan polyester wat wordt vervaardigt uit olie.

Eerlijke werkcondities

Een goed duurzaam merk heeft niet alleen zijn blik op het milieu gericht maar zorgt er voor dat ook de boeren en arbeiders fatsoenlijk worden betaald.

Certificaten

Misschien wel de belangrijkste van alle tips, kijk of het merk certificaten heeft. En dan niet zelf ontworpen certificaten die nauwelijks wat zeggen maar internationale erkende certificaten zoals het GOTS certificaat, Fairtrade, SA 8000 of Oeko Tex. Kijk hier de betekenis van de certificaten waaraan alle kleding van Neutral® voldoet.

Stap voor Stap

Ik geef toe, het valt niet mee om zeker van je duurzame zaak te zijn, toch hoop ik hiermee een aantal handvaten te hebben aangereikt om een duurzamere keuze te maken. We gaan de wereld niet in één keer verbeteren maar stap voor stap komen we er toch ook?

Winkelmand